For å bli selvforsynt med grønnsaker har jeg sett regnestykker som sier at en må ha minst 800 kvadrat. Nå dyrker jeg ikke så mange kvadratene, men jeg er en ivrig entusiast som dyrker like mye for gleden som for å ha mat i krisetider. Prisene er uansett blitt så høye at det nå virkelig er penger å spare, og ikke minst kan en dyrke sorter som en ikke får i butikken.
jeg har prøvd og prøver stadig nye ting, men det stedet jeg anbefaler folk å starte er kompost. Særlig hvis en vil prøve seg på no-dig, der en istedet for å grave opp legger et tykt lag kompost før en setter neste års planter. Gjødsel i det store og det hele, enten om det er planter som går gjennom magen på dyr eller folk, eller om en dyrker grønngjødsel er også veldig viktig. Sunne planter får en av sunn jord, og en som vil være selvforsynt bør også etterstrebe å være selvforsynt på næringen til plantene. Eller hente billige alternativer, ofte kan en få ødelagte rundballer fra bønder. Eller samle inn bregner og annet i grøftekantene.
Dernest bør en etterstrebe variasjon så mye som mulig. For å få mest kalorier burde en såklart dyrke poteter overalt en kan, men den gir ikke alle næringstoffene og er utsatt for en del sykdommer, særlig om en dyrker den på samme jordstykke år etter år. Samplanting kan hjelpe mye på dette, men selv har jeg også vekstskifte i tillegg for økt sjanse for et godt resultat. Poteter og bondebønner er et eksempel som går godt sammen, da begge kan hyppes. Men selvsagt, dyrk det du spiser. Det kan være aldri så sunt om en ikke synes det er godt...
Stauder er et godt alternativ for den late, da de ofte kommer år etter år uten store behov for arbeid. Rabarbra, hosta, løpstikke og luftløk for eksempel. Samme med mange av de tradisjonelle urtene, som gressløk, oregano og salvie er flerårige og kommer tilbake.
Det er et omfattende tema som er vanskelig å sammenfatte i en tråd på et forum, men det mangler heller ikke på bøker, blogger og annet en kan se på inspirasjon. Det viktigste er dog å prøve, og der vil jeg anbefale redikker, neper, salat og andre ting som vokser raskt og som er lettdyrket. En finner frø og settepoteter på felleskjøpet, ellers er jeg glad i både Impecta.no og solhatt.no
Kjøkkenhage/hjemmedyrket
-
Fjøsnissen
- Fersking
Re: Kjøkkenhage/hjemmedyrket
Jeg er fasinert av egendyrkning men i utgangspunktet for lat til å gjøre noe særlig av det (og har ikke noe særlig plass heller). Jeg tenker likevel å dyrke bøtte-poteter fra våren neste år.
aka Dansken
-
Fjøsnissen
- Fersking
All dyrking er bedre enn ingen! Jo flere som kan dyrke, jo bedre stilt står vi. Det finnes mange råd om late hager, hvor en kan få mye utbytte fra lite innsats.
Jeg vil dele et foredrag Anders Nordum holdt for Norsk Permakulturforening, som tar for seg hva vi kan forvente av samberging i form av at folk dyrker selv på relativt små arealer. Det ligger på youtube kanalen til foreningen.
https://www.youtube.com/watch?v=6U9vTUZ3VpE&t=2590s
Datsjaene i øst har vært en viktig bidrag av grønnsaker og kjøtt til ikke bare enkeltfamilier men til hele samfunnet. Mye av maten som spises har kommet fra kolonihager drevet av flittige pensjonister og arbeidere på små jordstykker. Til forargelse for det gamle sovjet, men når det kollapset var datsajene gode å ha. Definitivt verdt å lese mer om.
Ellers er victory gardens fra krigens dager et annet eksempel på hvor mye en kan bidra med utenom tradisjonelt jordbruk. Jeg legger ved en artikkel fra Smithsonian, hvor en kan lese mer om fenomenet om man ønsker. https://gardens.si.edu/learn/blog/the-v ... hat%20time.
Bra svar! Datsjaene har jeg tidligere lest om og det er jo et kjempe smart og praktisk system når det er godt implementert i befolkningen.
Permakuktur har jeg tidligere lest mye om og vært veldig interessert i. Er det for så vidt fortsatt - og i en perfekt verden hadde jeg et lite hus (60-100 m2) i skogen med en bekk eller egen brønn og hadde gått full permakultur! Skal sjekke linkene du har delt.
Jeg har en veldig fin bok i bokhyllen: John Seymour sin The new self-sufficient gardener, som jeg varmt anbefaler til alle hjemmedyrkere.
Permakuktur har jeg tidligere lest mye om og vært veldig interessert i. Er det for så vidt fortsatt - og i en perfekt verden hadde jeg et lite hus (60-100 m2) i skogen med en bekk eller egen brønn og hadde gått full permakultur! Skal sjekke linkene du har delt.
Jeg har en veldig fin bok i bokhyllen: John Seymour sin The new self-sufficient gardener, som jeg varmt anbefaler til alle hjemmedyrkere.
Sist endret av Shoggoth den 15. Desember 2024 kl. 7.52, endret totalt 1 gang.
aka Dansken
-
Fjøsnissen
- Fersking
Han var en topp forfatter! Husker jeg fant håndbok for selvforsyneren på biblioteket i tenårene mine, men dem har den ikke lenger... har heldigvis en ny versjon stående i bokhylla nå.
Med så mange som bor i byer nå, så håper jeg det urbane landbruket får seg en grundig oppsving. Mange kolonihager har jo vokst frem igjen i det siste, samt geriljaplanting og andre gode tiltak. Som kan komme til å tjene oss vel i fremtiden, som kunnskapsberedskap. Her slenger jeg med en artikkel fra NIBIO om nettopp dette. https://www.nibio.no/nyheter/urbant-lan ... sberedskap
-
Fjøsnissen
- Fersking
Potet er en fin-fin plante for den begynnende selvberger. Den er lett og dyrke, selv om det er litt ekstra for å få store poteter. Selv om den ikke er så næringskrevende som f.eks squash eller mais, tar den gjerne noe kompost. Det er også lett og se hva som er potet og hva som er ugress når en skal luke, og det er en fin ting når en begynner.
Poteten gir et bra utbytte av kalorier, og en del viktige vitaminer og næringstoffer. Og så finnes det så mange sorter å velge mellom! Selv dyrker jeg mest tidligpotet, men jeg har dyrket litt pimpernell som jeg har prøvd å lagre. Det gikk ikke så bra, men men. Jeg trasker som regel rundt på potetåkeren til naboene etter potet uansett, når dem har kjørt seg ferdig.
Men nettopp det at det finnes så mange sorter og velge mellom, gjør det spennende å dyrke poteter. En har klassikere som mandelpotet og Asterix, men en har jo amandine som gir store fine poteter. En har tidlige sorter, og hva enn slags potet de bruker til Hoff påmmfri. Den er diger men egner seg ikke så mye annet enn til påmmfri, har jeg fått med meg etter selvplukken min til ene naboen. Solhatt har også kommet med noen miniknoller av noen spennende sorter jeg ikke har dyrket selv... En kan i hvert fall få et helt annet utvalg fra hagen enn fra butikken.
Dernest er det alle de forskjellige måtene en kan dyrke potet på. No-dig ved å legge dem rett på bakken og kjøre på med kompost eller gress og halm over. Hvis en skal dyrke rett på plena har jeg hatt suksess med det, og rett og slett dumpe en ødelagt rundball og spre rundt for så å sette poteten rett i denne. Selv har jeg ikke nok kompost til å være helt gravefri, så jeg dyrker for det meste i tradisjonelle rader med hypping. Sammen med bondebønner så blir det litt mat.
Poteten gir et bra utbytte av kalorier, og en del viktige vitaminer og næringstoffer. Og så finnes det så mange sorter å velge mellom! Selv dyrker jeg mest tidligpotet, men jeg har dyrket litt pimpernell som jeg har prøvd å lagre. Det gikk ikke så bra, men men. Jeg trasker som regel rundt på potetåkeren til naboene etter potet uansett, når dem har kjørt seg ferdig.
Men nettopp det at det finnes så mange sorter og velge mellom, gjør det spennende å dyrke poteter. En har klassikere som mandelpotet og Asterix, men en har jo amandine som gir store fine poteter. En har tidlige sorter, og hva enn slags potet de bruker til Hoff påmmfri. Den er diger men egner seg ikke så mye annet enn til påmmfri, har jeg fått med meg etter selvplukken min til ene naboen. Solhatt har også kommet med noen miniknoller av noen spennende sorter jeg ikke har dyrket selv... En kan i hvert fall få et helt annet utvalg fra hagen enn fra butikken.
Dernest er det alle de forskjellige måtene en kan dyrke potet på. No-dig ved å legge dem rett på bakken og kjøre på med kompost eller gress og halm over. Hvis en skal dyrke rett på plena har jeg hatt suksess med det, og rett og slett dumpe en ødelagt rundball og spre rundt for så å sette poteten rett i denne. Selv har jeg ikke nok kompost til å være helt gravefri, så jeg dyrker for det meste i tradisjonelle rader med hypping. Sammen med bondebønner så blir det litt mat.
-
Fjøsnissen
- Fersking
Det glemte jeg å skrive om poteter, de er også glimrende foderplante! De er ikke en fullgod erstatning for kraftforet til felleskjøpet, men mye av maten til både høns og griser kan heller være potet enn korn. Det var mer brukt før, men det er mer arbeidskrevende med å koke potet heller enn å pøse på med ferdigblandet foder i bulk fra FK. Og alle spiser potet, det være sau, geit, alt av storfe, småfe og fjærkre. Spesielt gjess er glade i potet, og eldre smarte gjess som går i potetradene graver opp poteten og spiser den rå.
Om en ikke dyrker potet, oppfordrer jeg folk til å spise mer norsk potet, da dette er et av våre store fortrinn skulle vi bli avskåret fra å importere mat.
Om en ikke dyrker potet, oppfordrer jeg folk til å spise mer norsk potet, da dette er et av våre store fortrinn skulle vi bli avskåret fra å importere mat.