Sanking av ville vekster

Alt som omhandler mat og drikke, fra innkjøp, lagring til bruk.
Fjøsnissen
Fersking

Sanking av ville vekster

Innlegg av Fjøsnissen »

Først må jeg begynne med ny kunnskap som nå læres ut til soldater og villmarksentusiaster, at hvis en går seg vil er det å sanke mat mindre viktig som å finne hjem igjen. Fokuset på å sanke mat for å overleve på kort sikt er overdrevet i gamle bøker, tiden det tar å sanke og koke mose brukes bedre på på å forebygge hypotermi eller lete etter hjelp.

Men det er fortsatt mange fordeler med ville vekster, spesielt hvis dem bare skal spe på eller smaksette maten en allerede har.

Brennesle er en plante som finnes over alt, og kan høstes hardt om nødvendig. Og så er den sunn! Mye antioksidanter, faktisk bare litt lavere en blåbær, og mye proteiner og C-vitaminer. Jeg bruker den mest til suppe eller i omeletten på vårparten, den er også en veldig tidlig plante. Jeg kunne skrevet mer, men Datsja har allerede skrevet det mye bedre så jeg linker rett og slett til bloggen deres: https://www.datsja.no/blogg/2021/1/17/b ... -og-gjdsel
Northman
Fersking

Re: Sanking av ville vekster

Innlegg av Northman »

Fra slutten av våren, til den første sommer måneden er det mye å finne av god mat i naturen. Fra løvetann røtter, brennenesle, kvann og ikke minst skvallerkål ( eller ugress som kona kaller det når hun luker i hagen). Men det eneste jeg vet om av mat fra vekster som kan finnes og spises hele året er navlelav. Dette svarte potetgullet som vokser på steiner, både oppe på fjellet og i lavlandet. Det hender ofte jeg river løs noe navlelav når jeg er på jakt, og spise litt. Det behøves ikke å behandles. Men kan godt forvelles.Og skal inneholde like mye karbohydrater som poteter.
Fjesing_i_sanden
Fersking

Innlegg av Fjesing_i_sanden »

Mye av litteraturen om spiselige vekster i Norge, handler om planter som mer er krydder. Bærplukking er det også en viss tradisjon for i Norge.

Brennesle og navlelav er nevnt. Noe annet er trær osv. hvis du skal ta store mengder innerbark fra trær, bør dette gjøres i samråd med grunneier.

Innebark fra bjørk smaker ikke så godt, og har en lite appetittlig konsistens. Men det inneholder noe karbohydrater, og er tilgjengelig hele året. Så en video på YouTube, om en som lagde avkok av innerbark fra bjørk. Uten å ha forsket på det, tror jeg dette er trygt å innta over lengre tid.

Det er også mulig å spise innerbark fra gran og furu i en kort periode, hvis du ikke har nyreproblemer eller er gravid osv.

Det finnes enkelte arter av tang som er spiselige i store mengder over tid. Men de fleste typer tang inneholder så mye jod, at de bare kan spises som krydder eller i en kort periode. Selv om de regnes som spiselige av noen.
Berre meg
Fersking

Innlegg av Berre meg »

Ikke bare som mat, men mange ville vekster har medisinsk virkning også. Kunnskap som kanskje kan være nyttig å ha i en situasjon der kjøpemedisin ikke er å oppdrive.
Fjøsnissen
Fersking

Innlegg av Fjøsnissen »

Det er helt sant at mange vekster har gode medisinske egenskaper. Rolv.no er en nettside dedikert til dette, som både er norsk og seriøs. Mannen bak har også skrevet en bok om temaet.

Men etter å ha sett en oppblomstring av "naturlig er bra uansett" oppfordrer jeg til å også se på begrensingene til naturmedisinen... Jeg vil helst ikke tygge pileblad mens noen skal sette lårbeinet mitt på plass... Så lenge jeg har et valg.
Fjesing_i_sanden
Fersking

Innlegg av Fjesing_i_sanden »

@Fjøsnissen Er enig i at ting som naturlig smertestillende, groblad og å holde sår under hestepiss ikke er så interessant.

Så en interessant episode av den nye L.M. serien på NRK appen. Der spiste han flatbrød som inneholdt ytterbark av furu.
Svar i tråden