Hvordan vil folk lage mat uten strøm? I alle fall jeg har ikke råd til stor nok batteribank til å bruke komfyren, samme problem med vedkomfyr. Fryktelig mye penger, og vedovn har jeg. Nå kan jeg jo koke grøt på den ovnen og, men det er ikke de store måltidene den varmer opp av gangen.
Hittil så blir det den lille rocketstove saken min som får dekke behovet, men å kunne lage mat innendørs når det regner som verst gjør livet enklere, eller hva? En bålplass med tak er en annen mulighet, men med vind kan det regne like mye sidelengs som noe annet.
Og hva slags måltider ser dere for dere å lage? Koke opp vann til kaffen og feltrasjonene, eller henge en gris på spidd og bake brød?
Dersom jeg skal lage mat hjemme, blir det på Trangia stormkjøkken, eller en camping type gassbrenner. Har veranda med betonggulv som er et fint sted å lage mat med slikt.
Har uansett også kjemiske varmeposer for turmat, men de er avhengig av å ha tilgang på vann.
For en kortvarig krise har jeg frysetørket turmat. Der jeg bor går det også an å bruke mykhermetikk. Ville vært kritisk til det enkelte andre steder i landet, da det kan fryse om vinteren.
Har tidligere vurdert multifuel med flytende brensel. Kommet til at renset bensin er kun for veldig aktive friluftsmennesker, og at parafin ikke alltid er lett å få tak i. Mange som bruker multifuel kjøper tennveske istedenfor parafin forresten. Men likevel, det lukter.
Hadde det gått an å lagre renset bensin, hadde jeg kanskje kjøpt en skikkelig multifuel.
Feltrasjoner er en fin og enkel måte å få i seg mat som er veldig lett og lage, det er lettere å koke vann enn et helt måltid. Real turmat er således et godt, men kostbart alternativ som en likevel bør få med i matlageret en eller annen gang.
Ellers har jeg tro på petromax sin støpejernsgryte, med muligheter for mange slags retter. Variasjon er så mycket deilig tross alt. Link til en youtubefilm om gryta her: https://www.youtube.com/watch?v=6g_QJB0UnlU&t=218s
Tidligere hadde man hermetikk som kunne varmes rett i boksen. Snurring, eller noe sånt. Nå kommer det meste av hermetikk i Norge på kartong.
Kartonghermetikk kan ofte spises kald. Dessuten er den vesentlig billigere enn frysetørket turmat, eller mykhermetikk som ligner andre lands stridsrasjoner.
Har du gryte kan du varme innholdet i kartonghermetikk på brenner ol.
First Price lapskaus på kartong er et av de billigste middags alternativene. Litt over 30 kr boksen. Du får tre av dem for prisen av en oransje real turmat.
Jeg har tenkt på å varme lapskaus i grillform av folie, på brenner. Eller eventuelt foran peisen. Og bruke folie formen som tallerken også. - Middag med null oppvask. Noe som kan være greit hvis vann og strøm er borte.
Heldigvis er jeg samler av primuser. Jeg er ikke ekstrem og har ikke mer enn ett 20 talls av dem. Men jeg ser ikke for meg at jeg skal ha problemer med å lage varm mat selv med strømbrudd.
Northman skrev: ↑27. Desember 2024 kl. 18.07
Heldigvis er jeg samler av primuser. Jeg er ikke ekstrem og har ikke mer enn ett 20 talls av dem. Men jeg ser ikke for meg at jeg skal ha problemer med å lage varm mat selv med strømbrudd.
Hvis du atpåtil har drivstoff så kan det nok være håp. Satser du på boksemat/frysetørket eller mer avanserte retter?
Jeg har vel rundt 20 ltr. parafin til parafinprimusene, og kanskje 5 ltr bensin til bensin primusene. Det minner meg om at jeg skal kjøpe en kanne alkalyt bensin når jeg går ned på nærmeste Circle K stasjonen her for å kjøpe 2025 kaffekopper i morgen. Satser ikke på avansert kokekunst. Jeg har allerede mat for 9-10 dager i nødsekkene. Og en full fryser. Jeg vet jo at ved strømbrudd vil fryseren slutte å ta vare på maten, men min plan b er da ca 10 stk. 5kg poser med grovsalt som jeg liggende på en hylle. All kjøtt og fisk i fryseren kan dermed saltes når de tiner og dermed preserveres.