På familiehytta har vi et regnvannsanlegg som brukes til vanning av hage, dusjing og tannpuss uten at det behandles, men kokes før det brukes til for eks oppvask. I forhold til egenberedskap hjemme har vi et par titalls liter for å klare oss noen dager i tilfelle det skulle skje noe - men det er ingen langvarig løsning.
Jeg tenkte derfor å kanskje ha et lite miniregnvannsannlegg hjemme og - tilsvarende 210-liters tønner som de selger på Biltema med nødvendige deler for å koble på nedløpsrøret.
Men om vi har noe sånt, vil det være normalt sett nok med koking av vannet for å kunne bruke det som drikkevann? Samme på hytta egentlig.
Så lenge det ikke er sink eller kobber på taket skal det gå, og en renser takrenne og har en løvoppsamler. jeg ville tatt det gjennom et vannfilter før koking. Sikkert mye spurv og kråke som sitter på taket og legger igjen presanger...
Et alternativ er forresten å spenne opp en presenning og samle regnvann i den, hemberedskapspodden la ut en video om dette på facebook siden sin. De samlet ganske mye vann fra en liten flate, og siden det ikke står oppe hele tiden blir det renere enn taket.
Legger ved en som har byggen inn et UV filter til regntønnene sine også. Jeg har ikke kommet så langt, hittil er tankene mine til for å vanne i hagen, men neste skritt blir å ha det som drikkevannskilde også. Selv bruker jeg IBC tank, men jeg har større tro på felleskjøpets regntønner enn biltemas, etter å ha snoket litt til bekjente som har dem. https://www.youtube.com/watch?v=PVxBvpe7RDg
Støtter rådet om filter. Katadyn BeFree variant for eksempel. Skal du være riktig ekstrem, Katadyn Pocket vannfilter.
Og for å være på den helt sikre siden, hvis du bruker BeFree filteret, koking etterpå. Et annet alternativ kan være 5 liters vanndunker og tilhørende rensetabletter, noe de har på Jula.
Det er vanskelig å finne vann som er renere enn det som kommer ned fra himmelen. I grunn så er alt vann regnvann. Men man kan selvfølgelig klare å forurense det selv her på bakken. Det med presenning for å samle opp er en god ide. Jeg har testet dette med en Hillberg tarp som jeg rigget på terrassen som ett eksperiment for ett par høster siden . På en normal vestlands regnværsdag fyltes ei vanlig plastbøtte opp ganske kvikt. Jeg lagret jo ikke dette vannet, for det var bare ett eksperiment. Jeg vet at jeg skal kunne klare å holde meg med vann på denne måten, men da må jeg jo lagre vann som jeg "produserer".