Meshtastic - kommunikasjon uten nett

Alt relatert til kommunikasjon, inkludert innhenting av nyheter og informasjon.
NoFuzz599
Fersking

Meshtastic - kommunikasjon uten nett

Innlegg av NoFuzz599 »

Hei alle og gratulerer med nytt forum!

Tenkte jeg skulle tipse om https://meshtastic.org/
Dette er et åpent prosjekt for tekstbasert kommunikasjon over radio. Utstyret krever lite strøm, og kan forsynes med en USB-lader, batteribank eller interne batteri. Det er også laget kit som kan monteres utendørs sammen med solceller og batteri.

Nodene kobler seg automatisk opp mot hverandre og kan videresende meldinger i flere hopp til mange mottakere (derav "mesh")
Ved å montere en node på et høyt og fritt punkt kan denne videresende meldinger og dekke et stort område eller en liten by.

Meldingene som sendes kan krypteres, og det er lagt opp til at man kan lage egne grupper som bare de som har nøkkel til kan dekode. Distribueres enkelt med QR-koder.

Systemet ligner mye på SMS / tekstmeldinger på mobil, men altså uten at man er avhengig av en mobiloperatør eller at mobilnettet i det hele tatt er tilgjengelig. Det vanligste er at man installerer en APP på mobil og bruker denne for å sende og motta meldinger når man er i nærheten av en Meshtastic node.

Utstyret man trenger koster et par hundre kroner pr node. Det finnes allerede fungerende nettverk flere steder i Norge, og man kan hekte seg på disse, også om man vil bruke dem for å sende krypterte meldinger i private grupper som ikke andre kan lese. Siden disse nettene (vanligvis) ikke er koblet til Internet så er det ikke så lett å vite hvor disse finnes. Man må nesten bare ta med en node og se om det er aktivitet der man er. Eller bygge sitt eget nett!

-NoFuzz-
Snublefot62
Forumadministrator

Re: Meshtastic - kommunikasjon uten nett

Innlegg av Snublefot62 »

Ja dette prosjektet har jeg vært nysgjerrig på ei god stund. Utfordringen føler jeg har vært å få tak i hardware. Spesielt under pandemien når dette ble kjent.

Hvilken hardware bruker du evnt kan anbefale?
Med vennlig hilsen

Snublefot62
Jan.Hansen
Fersking

Innlegg av Jan.Hansen »

Dette virker veldig interessant. Det var helt nytt for meg.Jeg googla litt og fant for eksempel denne: https://www.christech.no/868mhz/2071-li ... 68mhz.html

Litt mer info kan man også lese her:
https://www.la6m.no/2024/11/15/meshtast ... teknologi/

Ser også at det eksisterer en facebookgruppe som heter Meshtastic Norway, for de som bruker den plattformen.
Her er en nettside hvor man kan registrere noden sin samt og se kart over andre noder:
https://map.mpowered247.com/
Jan.Hansen
Fersking

Innlegg av Jan.Hansen »

Kom over dette dokumentet som gir en veldig enkel og god beskrivelse av Meshtastic:
«Meshtastic - for Non-coders»
https://docs.google.com/document/d/1b3Q ... obilebasic
Berre meg
Fersking

Innlegg av Berre meg »

Interessant :geek:
Lurer på om jeg skal kjøpe noen meshtastic v3 og lage et lite nettverk rundt meg.
Ut fra det kartet jeg fant på nettet er det ingen i nærheten av meg, men noen må være de første...
Noen som vet hvor man kan få kjøpt v3 enheter? (Jeg boikotter alt fra usa inkludert paypal så å benytte de er uaktuelt.)
Jan.Hansen
Fersking

Innlegg av Jan.Hansen »

Jeg kjøpte to stykk «LILYGO® TTGO Meshtastic T-Beam V1.2 ESP32 LoRa Development Board 433MHz 868MHz 915MHz 923MHz WiFi BLE GPS OLED Display AXP2101» på AliExpress og to «Samsung INR18650-35E 3500mA 3.6V Li-ion» batterier.

Brukte Meshtastic web flasher, https://flasher.meshtastic.org/, for å laste siste firmware (måtte først laste ned «CP210X USB to UART bridge driver», for å få kontakt mellom PC og T-Beam).
Lastet så ned Meshtastic appen på mobilen og koblet til med Bluetooth. Satte opp en kanal og får sendt meldinger mellom de to enhetene. Fungerer veldig bra, men må lese meg litt mer opp på alle innstillinger. Har ikke testet rekkevidde ennå.
Berre meg
Fersking

Innlegg av Berre meg »

Det ble en Lilygo T-Echo 868Mhz på meg. kjørt den et par dager og det er som forventet ingen andre å høre her omkring. Mulig jeg kjøper meg en meshtastic sak til, så jeg kan sende meldinger til meg selv jeg også.
Forventingene mine til mulig avstand mellom nodene har gått noe ned etter å ha studert hva som er lovlig sendeeffekt i Norge og EU. Fribruksforskriften. Jeg ser at enkelte poster på internett om å ha oppnådd forbindelse over nokså store avstander. Jeg vet ikke, er jo helt fersk på dette, men mistenker at de da har brukt ulovlig stor sendeeffekt ved å bruke antenner med høy gain uten å ha justert ned effekten ut på radioen tilsvarende. Får se, hadde vært artig å testet ut.
NoFuzz599
Fersking

Innlegg av NoFuzz599 »

Høyde og fri sikt har mye å si. Enten at du er høyt og fritt selv, eller at noen har satt opp en node du kan nå.
Vet ikke hvor du holder til, men har du mulighet til å ta med noden din litt rundt?
Postgirobygget, Gaustadtoppen, Tyholttårnet, Fjellheisen. Vil tro sånne steder bør ha gode muligheter for å nå noen.
Berre meg
Fersking

Innlegg av Berre meg »

God ide. Skal ta med redioen og teste ut litt forskjellige steder gjennom sommeren.
Vil legge til at det jeg skrev om antennegain lengre opp her stemmer antagelig ikke har jeg funnet ut; Antennene som er normalt å bruke på slike meshtasti-radioer har ikke så høy gain at man må justere ned sendeeffekten. Dessuten bruker de fleste meshtastic-radioene sx1262 radiobrukke, som har maks sendeeffekt på bare 22 dbm. Dermed er det lite fare for å overskride tillatt sendeeffekt.
Svar i tråden