Hoftesekk vs. Molle lommer

Generelle tema om egenberedskap.
Fjesing_i_sanden
Fersking

Hoftesekk vs. Molle lommer

Innlegg av Fjesing_i_sanden »

Etter å ha hatt en del "friluftsliv" type hoftesekker. Er jeg kommet til at det jeg egentlig vil ha er belte og Molle lommer.

Synes det blir litt drøyt for meg personlig å kjøpe militær camo. Men Helikon- Tex for eksempel har Molle belter beregnet for bushcraft.

Vorn har også Molle beregnet for jegere.

Min nåværende rigg er et kanskje litt for billig svart belte med seler. Men jeg er veldig fornøyd med en svart Clawgear lomme jeg kjøpte fra Game- On. I tillegg har jeg en svart britisk inspirert feltflaske lomme fra Mil- Tec.
Fjøsnissen
Fersking

Re: Hoftesekk vs. Molle lommer

Innlegg av Fjøsnissen »

Jeg brukte lenge mil-tec sitt security belte, og festet mollelommer der. Litt upraktisk at lommene flyttet rundt på seg, men jeg fant noen stoppere som passet... Tror dem også var fra miltec. Fungerte fint med pistolmagasin lommer, førstehjelps lomma (stor) og dumplomme, alle fra mil-tec. Jeg hadde sikkert en eller annen stor kniv på også... Brukte det både på airsoft og til tur, med forskjellige lommer. Men dumplomma, førstehjelpen og magasinlomma (med multiverktøy og lommelykt oppi) var alltid med en periode.

I et øyeblikk av taktisk utprøving så gikk jeg for helikon-tex sin tactical rescue belte, med molle-webbing på. Tanken er å ha et belte jeg bare kan ta av og på som jeg ønsker, uten å miste buksa bare fordi jeg skal handle etter en tur. Jeg har ikke brukt det like mye, men jeg har begynt å prøve ut lommer fra WAS, BFG og helicon tex, som Norsegear har et stort utvalg av.

Men bortsett fra prisen merker jeg ikke stor forskjell på 8.fields og mil-tec sine og de dyrere merkene.

Jeg vurderer og kjøpe meg en harness og battlebelt, alla det Novritch har på sin hjemmeside... der er det et H harness med molle på ryggen, så en kan feste små drikkesekker eller annet der. I alle fall hvis jeg skal bære mye og tungt så kommer jeg til å gå for noe med et skikkelig selesystem. Der ser det ut som Vorn også kan tilby noe som ser behagelig ut.
Fjesing_i_sanden
Fersking

Har en liten sivilt utseende molle lomme også. Innhold:

- Engangsponcho
- Vannfilter
- Noe førstehjelp greier (helt enkle ting)
- Lommelykt
- Coghlans fløyte med kompass
- Et par meter paracord
- 2 lightere

Sammen med en liten Nalgene lommelerke, som jeg kommer til å bære i snor rundt halsen under jakken, tenker jeg det blir et greit dagstur kit. Har bestilt et svart Tacticon belte med molle fester for å bære lommen.

Jeg er ofte litt misfornøyd med reima på små sivile hoftetasker. Håper dette blir bra.
Fjøsnissen
Fersking

Innlegg av Fjøsnissen »

Fjesing_i_sanden skrev: 28. Januar 2025 kl. 20.31 Har bestilt et svart Tacticon belte med molle fester for å bære lommen.
Den typen i linken under?
https://tactx.no/products/stridsbelte-p ... 9144253633

Den er jo lovende ut, litt bredere enn den til Helixon tex. Gleder meg til å høre mer om hvor fornøyd/misfornøyd du blir. :D
Fjesing_i_sanden
Fersking

Det er det Tacticon beltet ja. Fikk det i posten i dag. Det har bedre kvalitet enn noe jeg har hatt tidligere.

Bestilte en litt større Molle lomme samtidig. Mountainsmith er merket som har de sivilt utseende lommene.

Tenker å ha en jakke over fremsiden av beltet. Lol.

Får teste det ut på dagsturer fremover. Men dette virker lovende.
Fjesing_i_sanden
Fersking

Bare en ting om de Mountainsmith PALS/MOLLE lommene. De har fester av borrelås, enkelte på internett er kritiske til bærefester i borrelås og hevder de kan svikte i gjørme. Ikke at det vil være et problem med min tenkte bruk.

Tacticon belte fungerer bra. Men er litt kritisk til den store spennen i metall. Ville kanskje heller hatt en i kraftig plast? Tenkte på kulde, men kanskje også andre ting.
Svar i tråden