Vannfilter

Alt som omhandler mat og drikke, fra innkjøp, lagring til bruk.
Fjøsnissen
Fersking

Vannfilter

Innlegg av Fjøsnissen »

Som en ekstra forsikring utover vannlageret mitt ønsker jeg å ha et vannfilter. Jeg kjøpte meg lifestraw i mine unge dager, men det ble tungvint i lengden....

Så nå ser jeg på litt forskjellige typer. De to jeg hittil snuser mest på er et gravitasjonsfilter som jeg finner på hyttetorget.
https://www.hyttetorget.no/gravitasjons ... rent=10024

Dernest er det en lifesafer Jerrycan, som har mange ting jeg liker. Ikke minst at den sier i fra selv når den er ødelagt.
https://www.skittfiske.no/lifesaver/274 ... -dark-blue

Jeg er ikke så hypp på tur varianter, sånn som wayfarer eller lignende. Men har noen gode/dårlige erfaringer med dem så fortell, det finnes sikkert andre enn meg som kan tenke seg det. :D
Fjesing_i_sanden
Fersking

Re: Vannfilter

Innlegg av Fjesing_i_sanden »

Har bare turvarianter av vannfilter.

Mitt mest brukte er Katadyn BeFree filter. Dette har jeg satt på en liten HydraPak løpeflaske. Det passer på disse.
BeFree filteret blir stort sett brukt til å drikke vann fra brønn eller bekk, som jeg uansett ville ha drukket uten å bruke filter i gamle dager.

Har en Lifestraw vannflaske som er på hytta. Den synes jeg er tungvinn. Derfor har jeg heller ikke brukt Lifestraw sugerøret mitt.

Mer ekstreme varianter av vannfilter som jeg har er Aquamira Frontier Straw og Pure Clear sugerør. Med disse tror jeg at det er mulig å ta vann nærme byer osv. Men de har ikke kapasiteten til de litt mindre ekstreme filterne jeg har.
Fjøsnissen
Fersking

Innlegg av Fjøsnissen »

Jeg har sett på et gravitisjonsfilter tidligere fra katadyn, hadde nesten glemt det... så jeg takker for tips! Det er lettere enn noen av variantene jeg tenker på.
Katadyn BeFree Gravity Filter heter det, og jeg har sett at lifestraw har en lignende sak. Link til en reklamefilm for katadyn på youtube for mer info hvis noen skulle lure. https://www.youtube.com/watch?v=FCy0-L6yij4
Fjesing_i_sanden
Fersking

Når det gjelder sugerør filter, så har jeg nå bestilt Membrane Solutions variant. De kommer med utskiftbare deler, inkludert kullfilterere. Og er nok det mest miljøvennlige alternativet. Dette er et ekstremt filter.
Fjesing_i_sanden
Fersking

Etter at jeg hadde bestilt, fant jeg ut at Membrane Solutions filteret var laget i Kina.

Frontier Straw filter, var ikke så ekstremt som jeg trodde. Med en filter størrelse som ikke tar virus f.eks. Den gode nyheten er at Frontier Straw filteret inneholder kull, og tar kjemikalier. Planlegger å bruke det sammen med vannrensetabletter som inneholder jod. Men dette er en nødløsning, og ikke en langsiktig løsning. -Veldig kompakt da.

Jod vannrensetabletter er det ikke holdbarhetsdato på. Minuset med dem, er at produsentene ikke går god for mer enn tre dagers bruk av gangen. De må også oppbevares i en liten glassflaske.
Fjesing_i_sanden
Fersking

En ting jeg er litt skeptisk til med vannfilter, er dette med kulde. Filter kan nok bæres under en jakke, og bare brukes når det ikke er fare for at det fryser.
Svar i tråden