Selvforsvar (nei, ikke cowboyer nei, nei, ikke geriljagrupper osv nei)
-
hetro_erectus
- Fersking
Selvforsvar (nei, ikke cowboyer nei, nei, ikke geriljagrupper osv nei)
Denne tråden skal ikke handle om kåvbåjjer, pew pew, breivik og uzi calibre som alt sammen popper opp i toppetasjen på indoktrinert stemmekveg når ordet "SELVFORSVAR" kommer opp. De fleste er komfortable med å være offer siden det er lett å være feig og underkaste seg ondskapen. Men hva med oss som ikke er det?
Vi er fratatt alt av verktøy som kan brukes til selvforsvar untatt såkalt "selvforsvarsspray" (som er for svak til å stoppe noen). Norsk våpeneierforbund er en vits, de har latt norske våpeneiere bli fulstendig kastrert og overkjørt av reguleringskåte politikere særlig fra EU hvor politi har gitt seg selv lov til å snoke rundt hjemme hos folk som er så frekke å eie en hagle. TENK om hagla ikke er forskriftsmessig oppbevart?
Jeg var en gang våpeneier men ser ingen verdi i å ha skytevåpen i et så gjennomregulert samfunn som Norge, det ble en byrde hvor jeg gikk rundt og var redd for å miste våpenlisensen, og det er jo forbudt å bruke i selvforsvar uansett. Jeg vil ikke være noe offer, verken for perverse reguleringskåte politikere eller for kjeltringer, så hva gjør jeg da?
Av lovlige ting å bruke til selvforsvar i norge så har vi våre egne knyttenever. Som en annen tråd her kanskje illustrerer, så kan jeg forsvare meg selv, bare styrken min viser det. Men hva om jeg var 70 år gammel, eller kvinne? Da hadde jeg ikke hatt den styrken jeg har nå. Pepperspray, skytevåpen osv er forbudt og det tar tid før politi kommer til et sted hvis det skulle skje noe, det kan ta en halvtime eller lenger. Det betyr ikke at politiet ikke gjør en viktig jobb mht å være avskrekkende og prevantive hvis politiet gjør jobben sin og de tar tak i kriminalitet noe de gjør stadig mindre av (untatt drap, der er de fortsatt flinke). Men prevantiv effekt hadde da virkelig sivile hatt også hvis de kunne forsvare seg.
Dette landet trenger en organisasjon som kjemper for å forandre lover i en retning som er noe mer edruelig mht selvforsvar, for har man ikke lov til å ha noen ting for selvforsvar, og man ikke er fysisk kapabel til å overmanne en kriminell 20 åring, så er i praksis selvforsvar forbudt. Der er vi i Norge i 2025. Og en ting kan vi her sikkert være enige i: Det blir ikke MINDRE kriminalitet i årene som kommer, med svenske gjengkriminelle, en religion som vil begå folkemord på nordmenn osv på full fremmasj her og som man visstnok er rasist hvis man er imot.
Noen her som har lyst på å starte noe sånt? Altså en organisasjon som i det minste kan få litt oppmerksomhet rundt dette med selvforsvar?
Vi er fratatt alt av verktøy som kan brukes til selvforsvar untatt såkalt "selvforsvarsspray" (som er for svak til å stoppe noen). Norsk våpeneierforbund er en vits, de har latt norske våpeneiere bli fulstendig kastrert og overkjørt av reguleringskåte politikere særlig fra EU hvor politi har gitt seg selv lov til å snoke rundt hjemme hos folk som er så frekke å eie en hagle. TENK om hagla ikke er forskriftsmessig oppbevart?
Jeg var en gang våpeneier men ser ingen verdi i å ha skytevåpen i et så gjennomregulert samfunn som Norge, det ble en byrde hvor jeg gikk rundt og var redd for å miste våpenlisensen, og det er jo forbudt å bruke i selvforsvar uansett. Jeg vil ikke være noe offer, verken for perverse reguleringskåte politikere eller for kjeltringer, så hva gjør jeg da?
Av lovlige ting å bruke til selvforsvar i norge så har vi våre egne knyttenever. Som en annen tråd her kanskje illustrerer, så kan jeg forsvare meg selv, bare styrken min viser det. Men hva om jeg var 70 år gammel, eller kvinne? Da hadde jeg ikke hatt den styrken jeg har nå. Pepperspray, skytevåpen osv er forbudt og det tar tid før politi kommer til et sted hvis det skulle skje noe, det kan ta en halvtime eller lenger. Det betyr ikke at politiet ikke gjør en viktig jobb mht å være avskrekkende og prevantive hvis politiet gjør jobben sin og de tar tak i kriminalitet noe de gjør stadig mindre av (untatt drap, der er de fortsatt flinke). Men prevantiv effekt hadde da virkelig sivile hatt også hvis de kunne forsvare seg.
Dette landet trenger en organisasjon som kjemper for å forandre lover i en retning som er noe mer edruelig mht selvforsvar, for har man ikke lov til å ha noen ting for selvforsvar, og man ikke er fysisk kapabel til å overmanne en kriminell 20 åring, så er i praksis selvforsvar forbudt. Der er vi i Norge i 2025. Og en ting kan vi her sikkert være enige i: Det blir ikke MINDRE kriminalitet i årene som kommer, med svenske gjengkriminelle, en religion som vil begå folkemord på nordmenn osv på full fremmasj her og som man visstnok er rasist hvis man er imot.
Noen her som har lyst på å starte noe sånt? Altså en organisasjon som i det minste kan få litt oppmerksomhet rundt dette med selvforsvar?
-
Fjesing_i_sanden
- Fersking
Re: Selvforsvar (nei, ikke cowboyer nei, nei, ikke geriljagrupper osv nei)
Nødverge er vel i dag mer en grunn til å frifinne noen i straffesaker, mer enn noe vanlige folk oppfordres til. Sånn er det blitt.
Hva gjelder den lovlige "forsvarssprayen", så er det sånn at myndighetene ikke "godkjenner" eller anbefaler dem. De konstaterer bare at de som er tillatt solgt ikke er ulovlige tåregassvåpen osv. - og derfor kan tillates solgt.
Det er lovlig å bruke paintballvåpen til selvforsvar i eget hjem. Det er da noe. Men det virker som om det er et snev av ironi, hva gjelder noen av produktene på markedet.
Luftgevær kan i teorien også brukes, men for mange luftgevær finnes det oppbevaringsregler som gjør det vanskelig...
Folkemord på nordmenn er jeg ikke så bekymret for. Det ser uansett ut til at nåværende politikk skrotes, med tanke på flyktninger og asylsøkere.
Du nevner hagler. Jeg husker ennå når 16 åringer fritt kunne kjøpe hagle. Jeg var imidlertid for ung til å få kjøpt da. Politikken rundt hagler har de ikke vært heldige med i Norge. Personlig har jeg vært veldig tilhenger av måten enkelte amerikanske våpenkontroll organisasjoner ville gjøre ting på. Altså (amerikansk) skeet og sporting fremfor trapskyting. Men, nå ser jeg at dette ikke er heldig heller. Det er heller ikke heldig å forby sivilt eierskap av magasinhagler.
Ukraina konflikten har vist, at hagler ikke er så uviktig som mange tror. Hagler er et av få (selv)forsvarsvåpen mot droner, og droner står for 70% av tapene på slagmarken.
Det kommer til å bli en utvikling her. Hagler er såvisst ikke et leketøy for rikfolk, eller et hobby våpen.
Ps. Jeg gidder ikke å bli med i en organisasjon for å fremme selvforsvar....
Hva gjelder den lovlige "forsvarssprayen", så er det sånn at myndighetene ikke "godkjenner" eller anbefaler dem. De konstaterer bare at de som er tillatt solgt ikke er ulovlige tåregassvåpen osv. - og derfor kan tillates solgt.
Det er lovlig å bruke paintballvåpen til selvforsvar i eget hjem. Det er da noe. Men det virker som om det er et snev av ironi, hva gjelder noen av produktene på markedet.
Luftgevær kan i teorien også brukes, men for mange luftgevær finnes det oppbevaringsregler som gjør det vanskelig...
Folkemord på nordmenn er jeg ikke så bekymret for. Det ser uansett ut til at nåværende politikk skrotes, med tanke på flyktninger og asylsøkere.
Du nevner hagler. Jeg husker ennå når 16 åringer fritt kunne kjøpe hagle. Jeg var imidlertid for ung til å få kjøpt da. Politikken rundt hagler har de ikke vært heldige med i Norge. Personlig har jeg vært veldig tilhenger av måten enkelte amerikanske våpenkontroll organisasjoner ville gjøre ting på. Altså (amerikansk) skeet og sporting fremfor trapskyting. Men, nå ser jeg at dette ikke er heldig heller. Det er heller ikke heldig å forby sivilt eierskap av magasinhagler.
Ukraina konflikten har vist, at hagler ikke er så uviktig som mange tror. Hagler er et av få (selv)forsvarsvåpen mot droner, og droner står for 70% av tapene på slagmarken.
Det kommer til å bli en utvikling her. Hagler er såvisst ikke et leketøy for rikfolk, eller et hobby våpen.
-
hetro_erectus
- Fersking
Hvis du kun vil forsvare deg selv med knyttenevene er det en helt grei holdning. Som du sier begynner du jo å bli gammel og du vil neppe være istand til det i praksis slik at du i realiteten sier at du ønsker å stå helt uten muligheter til å forsvare deg selv, men du får leve som du lærer. Ingen vits å klage når du sier du ikke ønsker retten til selvforsvar. Jeg henvender meg til de som ser at dette er galt.Fjesing_i_sanden skrev: ↑25. Juni 2025 kl. 16.42 Nødverge er vel i dag mer en grunn til å frifinne noen i straffesaker, mer enn noe vanlige folk oppfordres til. Sånn er det blitt.
-
Fjesing_i_sanden
- Fersking
"Selvforsvar" kan bety forskjellige ting i forskjellige sammenhenger.
Hvis du ser på straffeloven i Norge, brukes utrykket nødverge. Men dette beskriver bare de mest alvorlige tilfellene. Egentlig er nødvergeparagrafen i norsk straffelov, kopiert fra dansk lovgivning, som igjen er kopiert fra tysk lovgivning.
Selvforsvar er et mye videre begrep enn nødverge. Det omfatter for eksempel også forhold som kommer inn under straffeloven § 271, annet ledd.
Går vi riktig langt tilbake i engelskspråklige deler av verden, så ble det engelske uttrykket som tilsvarer selvforsvar også brukt om adelens rett til å straffe sine undersåtter osv.
Retten til å forsvare seg i Norge har imidlertid bakgrunn i kontinental lovgivning.
Kampen for selvforsvar er dødfødt. Det finnes et betydelig innslag av mennesker som lever i klankulturer i Norge. Konseptet selvforsvar som vi kjenner det i Norge, er et resultat av opplysningstiden og rettigheter til enkeltindividet osv. Problemet er at dette ikke fungerer så godt, når myndighetene ikke er villige til å knuse klankulturene blant deler av befolkningen. Dersom noen dreper en gjengkriminell som lever i en klankultur i nødverge, så vil sannsynligvis ikke klanen til den drepte akseptere at den som forsvarte seg blir frifunnet i rettssystemet....
Hvis du ser på straffeloven i Norge, brukes utrykket nødverge. Men dette beskriver bare de mest alvorlige tilfellene. Egentlig er nødvergeparagrafen i norsk straffelov, kopiert fra dansk lovgivning, som igjen er kopiert fra tysk lovgivning.
Selvforsvar er et mye videre begrep enn nødverge. Det omfatter for eksempel også forhold som kommer inn under straffeloven § 271, annet ledd.
Går vi riktig langt tilbake i engelskspråklige deler av verden, så ble det engelske uttrykket som tilsvarer selvforsvar også brukt om adelens rett til å straffe sine undersåtter osv.
Retten til å forsvare seg i Norge har imidlertid bakgrunn i kontinental lovgivning.
Kampen for selvforsvar er dødfødt. Det finnes et betydelig innslag av mennesker som lever i klankulturer i Norge. Konseptet selvforsvar som vi kjenner det i Norge, er et resultat av opplysningstiden og rettigheter til enkeltindividet osv. Problemet er at dette ikke fungerer så godt, når myndighetene ikke er villige til å knuse klankulturene blant deler av befolkningen. Dersom noen dreper en gjengkriminell som lever i en klankultur i nødverge, så vil sannsynligvis ikke klanen til den drepte akseptere at den som forsvarte seg blir frifunnet i rettssystemet....
-
hetro_erectus
- Fersking
At selvforsvar i den engekspråkelige verden har å gjøre med adelens rett til å straffe sine undersåtter høres utrolig tåpelig ut og er i tilfelle noe du får dokumentere, men det tror jeg ikke du klarer for jeg tror du bare fant på dette her og at det er rent tullprat.Fjesing_i_sanden skrev: ↑26. Juni 2025 kl. 12.36 "Selvforsvar" kan bety forskjellige ting i forskjellige sammenhenger.
Lovene rundt selvforsvar i den engelskspråkelige verden, som inkluderer retten til å eie (skyte)våpen, stoppet jo adelen fra å begå overgrep mot undersåttene, dette var jo i stor grad det den amerikanske borgerkrigen handlet om.
Og din oppskrift her er altså å la gjengkriminelle operere fritt og herje som de vil, for tar du til motverge mot dem, så utsetter du deg selv for fare (særlig siden du er ubevæpnet og i praksis har null sjangse til å forsvare deg mot dem, noe som er å gi de makt). Men dette er jo å gå de kriminelles ærend.
Istedet illustrerer jo dette du skriver her hvorfor vi bør ha rett til å eie våpen også i Norge, men for min del mener jeg først og fremst ikkedødlige selvforsvarsprodukter som pepperspray før vi evt tar steget videre til skarpe skytevåpen, for det er jo en diskusjon her ang masseskytinger som da evt bør tas. Den debatten er ikke et tema engang mht pepperspray, tazere osv, og det bør være selvsagt at nordmenn får forsvare seg med det.
Jeg gjør noen stikkundersøkelser rundt omkring for å se om det er noe interesse for dette. Et forum for beredskap burde ha folk som er oppegående nok til å se verdien i å kunne forsvare seg selv, ha verktøy til det og lover som gjør det mulig, men der tok jeg visst feil.
Nordmenn får de lederne de fortjener. Er du motstander av retten til å forsvare seg selv (i praksis, med f.eks pepperspray) og datteren din blir voldtatt fordi du nektet henne muligheten til å forsvare seg, så vit at du var med på å sette henne i den situasjonen.
-
Fjesing_i_sanden
- Fersking
I England osv. var det i riktig gamle dager bare adelen som hadde våpen, og dessuten folk som eide nok eiendom til å bli regnet som "Gentlemen".
Jeg gidder ikke gå inn på amerikansk RKBA diskusjon med deg. Det er uansett lite relevant for Norge.
Det nytter ikke for folk som bor i de aktuelle stedene/bydelene, å forsvare seg mot gjengkriminelle eller kriminelle som er en del av et klannettverk.
Ta for eksempel klannettverk. Dersom du dreper en av medlemmene i nødverge, og blir frifunnet, vil nok uansett klannettverket hevne seg. Det er ikke bare du som vil bli truet av en eventuell hevnaksjon, klannettverket kan finne på å "gjenopprette æren" ved å ta ut et lettere mål i din familie.
Dersom du forsvarer deg mot feil person, kan ungene dine bli knivstukket på skolen.
Personlig har jeg ikke så mye mot pepperspray, CS- gass osv.
Jeg gidder ikke gå inn på amerikansk RKBA diskusjon med deg. Det er uansett lite relevant for Norge.
Det nytter ikke for folk som bor i de aktuelle stedene/bydelene, å forsvare seg mot gjengkriminelle eller kriminelle som er en del av et klannettverk.
Ta for eksempel klannettverk. Dersom du dreper en av medlemmene i nødverge, og blir frifunnet, vil nok uansett klannettverket hevne seg. Det er ikke bare du som vil bli truet av en eventuell hevnaksjon, klannettverket kan finne på å "gjenopprette æren" ved å ta ut et lettere mål i din familie.
Dersom du forsvarer deg mot feil person, kan ungene dine bli knivstukket på skolen.
-
hetro_erectus
- Fersking
Så da vil du underkaste deg avskummet? Ikke jeg. Det har blitt omvendt av hvordan det burde være, det er kjeltringer som disse klanene du snakker om som bør være redd vanlige borgere, ikke omvendt. Men det er jo litt tiden vi lever i hvor rett har blitt galt osv, er det ikke?Fjesing_i_sanden skrev: ↑27. Juni 2025 kl. 6.05 I England osv. var det i riktig gamle dager bare adelen som hadde våpen, og dessuten folk som eide nok eiendom til å bli regnet som "Gentlemen".
Uansett, at kvinnfolk, eldre osv utrustes til å stoppe voldtekter og annen "hverdagskriminalitet" med selvforsvarsvåpen som er konstuert for å påføre smerte eller i værstefall skade men ikke drepe mener jeg er en selvfølge i en sivilisert stat, i dag har de bare knyttenevene å forsvare seg med. Argumentet til politiet er at "de vil forhindre et våpenkappløp med kriminelle", så det de sier, er at da avvæpner de like godt de sivile helt, så får datteren din bare holde kjeft og finne seg i å bli voldtatt.
Kan noen med et fungerende moralsk kompass si at det er rett? Ikke jeg ivertfall.
Og pepperspray/CS gass, tazere, knokejern med pigger (spesielt for kvinner for å slå til overfallsmenn så de slipper tak), paintballvåpen med mer "trøkk" enn vanlig (40 joule f.eks) som skyter stålkuler og pepperkuler opptil 30 meter og som sprekker ved treff og sprer en sky av CS-gass eller peppersprayliknende stoff har vist seg veldig effektive til selvforsvar, til og med politi bruker dette. Ikke noe av dette dreper, noe av dette som stålkuler kan skade i værstefall ja og ødelegge et øye eller knekke en finger, men de overlever, knokejern med pigger kan vel i teorien drepe i hendene på en stor sterk mann men det kan det om jeg plukker opp en stein på bakken også, og hva så? Skal vi ha politi som renser norge for store steiner? Hva med en biffkniv, jeg kan drepe med det og jeg, skal jeg forbys adgang til kjøkken? Det er jo først og fremst kvinner som har nytte av det og det er totalt ubrukelig til massedrap.
Lite aktuelt for min del iallfall. Her ute på bygda tror jeg det er lite av slike folk. Og om man bor i Oslo eller andre bystrøk der det kanskje finnes flere slike, så kommer man vel langt ved å holde seg unna de miljøene de er aktive? Å løpe unna tror jeg også oftest er bedre enn å gå til kamp. Så får det være opp til politiet å ta seg av de kriminelle. Mener nå jeg.
-
Fjesing_i_sanden
- Fersking
Dersom du er en vanlig ærlig person, med jobb, familie osv. nytter det ikke å sette seg opp mot organiserte kriminelle på egenhånd.hetro_erectus skrev: ↑29. Juni 2025 kl. 18.46
Så da vil du underkaste deg avskummet? Ikke jeg. Det har blitt omvendt av hvordan det burde være, det er kjeltringer som disse klanene du snakker om som bør være redd vanlige borgere, ikke omvendt. Men det er jo litt tiden vi lever i hvor rett har blitt galt osv, er det ikke?
Uansett, at kvinnfolk, eldre osv utrustes til å stoppe voldtekter og annen "hverdagskriminalitet" med selvforsvarsvåpen som er konstuert for å påføre smerte eller i værstefall skade men ikke drepe mener jeg er en selvfølge i en sivilisert stat, i dag har de bare knyttenevene å forsvare seg med. Argumentet til politiet er at "de vil forhindre et våpenkappløp med kriminelle", så det de sier, er at da avvæpner de like godt de sivile helt, så får datteren din bare holde kjeft og finne seg i å bli voldtatt.
Kan noen med et fungerende moralsk kompass si at det er rett? Ikke jeg ivertfall.
Jeg er selvsagt for at folk som handler i selvforsvar skal frifinnes osv. i rettssystemet. Men løsningen på problemet med organisert kriminalitet, er ikke reaktive selvforsvarshandlinger utført av vanlige sivile. Selv om noen snakker høyt om det for å virke handlekraftige.
Når det gjelder mer opportunistiske voldtektsmenn, som ikke er en del av noe organisert miljø (for eksempel en grooming gang), så er ordentlige forsvarssprayer ikke så dumt etter min mening. Men da trenger vi regelendringer i Norge. Dette er ikke uten videre lovlig i Norge.
Men tilbake til problematikken rundt organiserte kriminelle klaner. Nordmenn levde for mange hundre år siden i en klankultur / ættekultur. Denne ble knust av staten under det opplyste eneveldet. Generelt er mange forhold rundt klankultur kriminalisert i det moderne samfunnet.
Et av problemene man har er at politiet ikke slår tilstrekkelig ned på de kriminelle handlingene, knyttet til interjustisen og maktstrukturene i organiserte kriminelle klanmiljøer. Hadde de gjort det, ville klanmiljøene gått i oppløsning.
Jeg har ikke så mye imot at folk eier våpen. Det å eie våpen har i Norge stort sett vært knyttet til forsvar av landet og jakt, mer enn selvforsvar.
Jeg synes det at myndighetene bruker konkurranseskyting som restriksjon på våpen, er betenkelig med tanke på det klimaet som er nå internasjonalt.