Hvilken (trå) sykkel bør en som vil være godt forberedt velge seg? Her ser jeg for meg det blir en del forskjellig, så kom gjerne med egne erfaringer eller ønsker!
For min del ønsker jeg en sykkel som jeg kan bruke langs landevegen og komme meg på jobb med, skulle buss eller bil ikke være tilgjengelig lenger. Men det at den kan gå litt i terrenget er heller ikke så dumt, om en ikke ren off road heller. Men å kunne følge noen stier til fiskevann eller bærtur er et ekstraønske. Nå finnes det stadig flere elektriske sykler også, uten at jeg vet så mye om dem. Ikke så lett og reparere har jeg fått med meg da, så jeg er skeptisk til dem i forhold til pris og vedlikehold. Men så er det jo veldig greit med hjelp i oppoverbakkene og da...
Jeg har ikke syklet på et par tiår, så jeg er helt blank på hva som finnes på markedet nå. Jeg har fått med meg ytterpunktene, med sykler opp mot 100 000 kr og de billigste som ikke overraskende en merker at er billig. Et kjøretøy er ikke det jeg vil spare for mye penger på, verken med eller uten motor.
Sykkel:
Re: Sykkel:
Jeg er føtt med sykkel på beina og er veldig glad i å sykle. Jeg sykler både på landeveien, i skogen og på langtur med pannier vesker, telt og trangia. Og man trenger ikke bruke veldig mange penger for å få en sykkel som er god! Jeg er ikke professjonell syklist og jeg skal ikke leve av å sykle heller. Det gjør meg heller ikke noe å bli litt svett og støl. Derfor tror jeg min dyreste sykkel (har bare to) har kostet 20.000, men gode sykler fås til billigere penger. Det skal sies at ingen av mine sykler er elektriske - skal du ha elektrisk koster det jo noe mer.
Min ene sykkel er en såkaldt Endurace. Et miks mellom landevei og grus/cyclocross. Den er fra før gravel bikes ble en greie i Norge, men den kan det samme: landeveissykkel som har en litt mindre agressiv stil for lange turer på enten asfalt eller skogsvei. Den har aluminium ramme. God nokk til meg og billigere enn fancy karbon.
Den andre er min hverdagssykkel, min tursykkel og min hauler. Den er et bæst og en arbeidshest som jeg tror vil sykle videre når jeg har levd ferdig livet. Den er lagd av stål og veier en del, men den kan tåle alt jeg utsetter den for, all vekt jeg kan dytte på den, og fy søren man blir sliten (og sprek) av å sykle denne. Jeg har brukt den på langturer over landegrenser, fjell, skog og mark, og den har aldri feilet meg. Hvis vi snakker en prepper sykkel som holder og som jeg ikke trenger mekke masse på, da er dette min favorit. Tror den kostet 12000 fra England og med toll ble det sikkert rundt 16000.
Edit: Skal du komme igang med å sykle etter en lang pause, er det også viktig at du koser deg i setet. Så gå etter en type sykkel du tenker kan være morsom og ikke for tung å sykle. Og noe som ikke trenger altfor mye vedlikehold. Og skal du sykle gjennom vinteren må du være forberedt på at det tærer hardt på sykkelen. Å kjøpe en brukt er også en mulighet - det er nokk sykler å velge mellom på Finn.
Finn ut hvilken størrelse som passer deg og hvilken type sykkel som er mer gøy enn slit.
Min ene sykkel er en såkaldt Endurace. Et miks mellom landevei og grus/cyclocross. Den er fra før gravel bikes ble en greie i Norge, men den kan det samme: landeveissykkel som har en litt mindre agressiv stil for lange turer på enten asfalt eller skogsvei. Den har aluminium ramme. God nokk til meg og billigere enn fancy karbon.
Den andre er min hverdagssykkel, min tursykkel og min hauler. Den er et bæst og en arbeidshest som jeg tror vil sykle videre når jeg har levd ferdig livet. Den er lagd av stål og veier en del, men den kan tåle alt jeg utsetter den for, all vekt jeg kan dytte på den, og fy søren man blir sliten (og sprek) av å sykle denne. Jeg har brukt den på langturer over landegrenser, fjell, skog og mark, og den har aldri feilet meg. Hvis vi snakker en prepper sykkel som holder og som jeg ikke trenger mekke masse på, da er dette min favorit. Tror den kostet 12000 fra England og med toll ble det sikkert rundt 16000.
Edit: Skal du komme igang med å sykle etter en lang pause, er det også viktig at du koser deg i setet. Så gå etter en type sykkel du tenker kan være morsom og ikke for tung å sykle. Og noe som ikke trenger altfor mye vedlikehold. Og skal du sykle gjennom vinteren må du være forberedt på at det tærer hardt på sykkelen. Å kjøpe en brukt er også en mulighet - det er nokk sykler å velge mellom på Finn.
Finn ut hvilken størrelse som passer deg og hvilken type sykkel som er mer gøy enn slit.
aka Dansken
-
Fjesing_i_sanden
- Fersking
Jeg syklet mye når jeg var yngre.
Det jeg har lyst til å si om sykkel, er at hvis den skal brukes på veien er det en fordel hvis den ikke har dempegaffel.
På slutten av den tiden jeg syklet, merket jeg dessuten at slanger til sykkel ikke var av like god kvalitet som på 1980- tallet.
Det er godt mulig at det finnes kvalitetsvare på markedet. Men det som selges til folk flest har ikke den samme kvaliteten, og det varer ikke like lenge.
Å sykle i skogen er ikke mulig i deler av landet, med mindre du sykler på stier, traktorvei, grusvei osv.
Det jeg har lyst til å si om sykkel, er at hvis den skal brukes på veien er det en fordel hvis den ikke har dempegaffel.
På slutten av den tiden jeg syklet, merket jeg dessuten at slanger til sykkel ikke var av like god kvalitet som på 1980- tallet.
Det er godt mulig at det finnes kvalitetsvare på markedet. Men det som selges til folk flest har ikke den samme kvaliteten, og det varer ikke like lenge.
Å sykle i skogen er ikke mulig i deler av landet, med mindre du sykler på stier, traktorvei, grusvei osv.
-
Snublefot62
- Forumadministrator
Hvordan vil en fatbike fungere som en allround sykkel utenfor bykjernen?
De tykke dekkene og den solide ramma gir et mer robust inntrykk. Men sant skal sies så har jeg enda ikke ødelagt ramma på en sykkel. Men dekk derimot..
De tykke dekkene og den solide ramma gir et mer robust inntrykk. Men sant skal sies så har jeg enda ikke ødelagt ramma på en sykkel. Men dekk derimot..
Med vennlig hilsen
Snublefot62
Snublefot62
-
Fjøsnissen
- Fersking
Når jeg tenker på alle steder jeg har truffet på syklister så er det mye terreng dem kan brukes i, uten at jeg trenger en sykkel bygget for ski/sykkel bakkene i Oppdal. Elsykler er nesten like skumle i oppover bakke som når de kommer ned igjen når jeg går fjelltur, de holder god fart... noe som er en grunn til at jeg vurderer en slik en. Det er oppoverbakkene som virkelig er tunge, nedover går det fort nok uansett.
Fatbike vet jeg ikke mye om, jeg kan faktisk ikke huske å ha sett en utenfor bykjernen... Hittil er det står det mellom landeveg sykkel og en terrengsykkel av noe slag, men der og er det jo mye å velge mellom ser jeg på bikeshop. Men en bruktsykkel er nok et godt førstested, jeg ser for meg at det blir noe feiling på vegen til en god sykkel.
Fatbike vet jeg ikke mye om, jeg kan faktisk ikke huske å ha sett en utenfor bykjernen... Hittil er det står det mellom landeveg sykkel og en terrengsykkel av noe slag, men der og er det jo mye å velge mellom ser jeg på bikeshop. Men en bruktsykkel er nok et godt førstested, jeg ser for meg at det blir noe feiling på vegen til en god sykkel.
God sykkel er enkelt å få, men spørs om du finner den riktige typen på første forsøket, så ikke dumt å starte med en brukt. Hvis du skal bruke den som pendler sykkel i tillegg, er det også det aspektet at du ikke vil uroe deg altfor mye når du går fra sykkelen - ennå en grunn til å velge en brukt.
Mitt inntrykk av fatbike er at det er tungt og tregt å sykle på. Ja, de kan sykle på snøen og det er sikkert kult i seg selv, men de store dekk har en stor kontaktflate, noe som gjør at de mister veldig mye fart. Jeg har aldri sett en fatbike syklist sykle hurtig for å si det sånn og har oftest sett de på vinterstid på snødekt grusvei.
Mitt inntrykk av fatbike er at det er tungt og tregt å sykle på. Ja, de kan sykle på snøen og det er sikkert kult i seg selv, men de store dekk har en stor kontaktflate, noe som gjør at de mister veldig mye fart. Jeg har aldri sett en fatbike syklist sykle hurtig for å si det sånn og har oftest sett de på vinterstid på snødekt grusvei.
aka Dansken
En bør sette vise krav til kvalitet i deler, standard dimensjoner på dekk, slanger etc. bagasjebrett, sykkelvesker.
En backup sykkel bør være lett. Ikke stålramme.
En bør også ha en ekstra sykkelslange medbrakt på sykkelen og sykkelpumpe.
Når det kommer til elsykkel så vil muligheten for å kunne lade på 230v AC og på 12v DC være viktig.
Men mange komponenter, og ting som kan ryke.
En backup sykkel bør være lett. Ikke stålramme.
En bør også ha en ekstra sykkelslange medbrakt på sykkelen og sykkelpumpe.
Når det kommer til elsykkel så vil muligheten for å kunne lade på 230v AC og på 12v DC være viktig.
Men mange komponenter, og ting som kan ryke.
Jeg tror at hvis du kjøper sykler, så bør du bare kjøpe dem i pålitelige butikker. Jeg anbefaler deg å vurdere et alternativ som globy b2b https://globy.com/contact-us butikken. Det er rask levering av alle varer.