Det første man må gjøre er å avgjøre hvor stort forbruk man har og hvor lenge man trenger å drive forbruket. Dette er avgjørende for å faktisk få noe som dekker behovet. Uten dette blir det som å skyte med pil og bue i blinde. Man kan treffe, men sannsynligheten er liten.
Det enkleste her er å få tak i en strømplugg som måler strøm. Man kan da enten kjøpe en måler som gjør nettopp dette fra for eksempel Clas Ohlson eller lignende, eller man kan benytte seg av fjernstyrte strømplugger som kan gjøre det samme i tillegg til å, ja, fjernstyres. Jeg gjør det sistnevnte og bruker som oftest Shelly Plug S når jeg skal måle forbruk på mindre apparater. Man kan og se på dokumentasjonen til apparatet man skal drifte da forbruket og skal oppgis der, men ofte da med maksimalt forbruk. Reelt forbruk er ofte mindre.
Jeg har en ResMed AirSense 10 maskin med original slange med varmeelement og fukter. Temperaturinnstillingene mine er på auto. Jeg har målt denne til å bruke ca 26-30W i snitt igjennom ei natt på sommerstid (18 grader ute). Det betyr at jeg har et forbruk på 30Wh (watt pr time) og jeg sover i ca 7 timer (30 x 7 = 210). Altså jeg har behov for en batteribank som kan levere minst 210Wh igjennom ei natt.
En par ting å nevne her er at ResMed oppgir et maks forbruk på AirSense 10 til 75W, og strømforsyningen de leverer med kan levere opp til 90W. Målingene jeg har gjort er nå i sommermånedene noe som sannsynligvis gjør at forbruket er noe mindre (mindre oppvarming av slange og mindre energi som skal til for å fordampe vannet i vanntanken). En annen ting en da kan vurdere er å kutte ut fukteren og varme i slangen når en går på batteri for å kutte forbruket.
Men tar en utgangspunkt i dette så kan en tenke seg at en trenger noe med 200-250Wh lagret. Husk at jo større kapasitet batteriet har, jo større/tyngre er det, mer kostbart og krever lengre tid på å lades.
En populær boks som ofte linkes til er EcoFlow River 2 Power Station fra Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-R ... /p/36-8819
Ser vi på spesifikasjonene som der oppgis så skriver de 256Wh. Perfekt! For ei natt i det minste..
Når du så skal lade denne opp igjen så skriver de at medfølgende lader bruker ca 1 time noe som er ganske praktisk. I tillegg kan den lades opp på flere måter om en har utstyr til det, noe som er veldig greit å ha i bakhodet - men da med lengre ladetid.
Men hvorfor ikke bare kjøpe større kan en fort tenke. Større er bedre? I forhold til kapasitet er naturligvis større bedre. Men ser vi på neste modell som Clas Ohlson selger så koster den 6990 mens den minste var 3690. Nesten dobbel pris. I tillegg veier Max modellen 6kg mens den mindre ligger på 3,5kg. De skriver at den lades opp like fort fra stikkontakt, noe som betyr at den må leveres med en kraftigere strømomformer som og skal drasses rundt på. Og skal en lade den på andre måter så oppgis det nesten dobbelt så lang ladetid.
Så det er viktig å kjøpe rett modell i forhold til behov og budsjett. Og jeg har nå kun tatt høyde for bruk av ett apparat ei natt. Man vil gjerne lade mobilen samtidig og, og kanskje ha flere netter. Da må kapasiteten opp.
I mitt eksempel med 30Wh, dvs 210Wh pr natt så er det lett å regne det videre opp:
- 2 netter: 420Wh
- 3 netter: 630Wh
- 4 netter: 840Wh
Og så videre. Ser vi på for eksempel GoalZero som leverer tilsvarende løsninger må jeg for 4 netter opp på en GoalZero Yeti 1000x og den ligger på rundt kr 17.000, veier 14kg og trenger 9 timer med lading med medfølgende lader (kan kjøpe ekstra lader som gir ned til 2 timers lading).
Men fordelen med større er naturligvis at man kan bruke den lenger mellom hver gang den må lades og den kan da brukes til å drive andre apprater samtidig. Som lading av telefoner, kjøleskap/kjøleboks, vifte, PC ++.
Håper dette var en noelunde nyttig gjennomgang av et tema som mange lurer på for tiden. Vær obs på at regnestykkene over er veldig grove og man bør legge inn marginer for å vite at man har nok.