I tillegg til forumet så har jeg opprettet en kanal på Zello og ei gruppe på Signal.
Hensikten er å kunne ha et sted å ikke bare diskutere men og "prate" litt mer løst eller søke kontakt med andre rundtom i landet.
Zello er en egen app som fungerer tilsvarende en håndholdt radio, også kjent som walkie talkie. Man laster ned appen, oppretter seg en bruker og melder seg inn i kanaler. Når en er i en kanal så vil alle som er pålogget i samme gruppe høre det du sier når du trykker inn taleknappen (PTT - Push-To-Talk). Appen krever internett naturligvis når den skal brukes men den er veldig gjerrig på bruk av data og selv dårlig forbindelse er ofte godt nok til å få sendt meldinger og hørt det andre sender. Man kan velge om man skal høre det som prates om kun når en er i appen og i kanalen, eller selv om appen er i bakgrunnen. Man kan og velge å koble fra en kanal mens andre er koblet opp uten at man går inn og ut av kanalene. Det er og mulig å skrive meldinger i kanalene, dele posisjon og bilder/vedlegg. Men jeg har deaktivert deling av posisjon av hensyn til personvern, og bilder/vedlegg må godkjennes av en moderator først.
Link til Zello kanal: https://zello.me/k/i2PQf
Signal er og en egen app og er hovedsaklig en ren meldingsapp. Men den støtter også talemeldinger tilsvarende Zello. Men her utveksler man meldinger enten mellom deg og en annnen bruker, eller man deltar i grupper.
Link til Signal gruppe: https://signal.group/#CjQKIFzZcs1sCAEGF ... xaPrOQdOXW
Fordelen med begge disse to plattformene er at de er veldig anonyme og har fokus på personvern. Man kan altså delta i diskusjoner i disse appene uten å være redd for å avsløre personlige detaljer, kontaktinformasjon eller stedsinformasjon. Begge appene støtter å legge inn mobilnummer og e-postadresse, men det er ikke nødvendig for å kunne bruke de og det er derfor opp til hver enkelt om dette er noen en ønsker å dele med andre eller ikke.
Hva ønsker jeg med disse appene/plattformene?
Gruppen jeg har opprettet på Signal er tenkt å være en beredskap for forumet. Et sted hvor en kan nå meg/administratorer dersom forumet er nede eller ikke virker som det skal. Men jeg ser og for meg at den gruppen kan brukes til samtaler og meldinger ellers og i mellom medlemmer. Det er ikke satt noe passord på gruppen men man må ha linken til gruppen for å finne den og den i utgangspunktet kun delt på dette forumet her.
Kanalen jeg opprettet på Zello kan og fungere som en backupkanal for forumet. Men hovedintensjonen var mer av en sosial karakter. Siden den fungerer tilsvarende en håndholdt radio og samtidig har "uendelig" rekkevidde kan det jo være en viss sosial verdi i å delta der innimellom og prate med hverandre med stemme, og ikke bare med tekst. Kanskje en og kan gi en lyd innimellom når en er på reis i vårt landstrakte land?
Vær obs på at det ikke er intensjon at en skal bruke disse i skarpe situasjoner eller påkalle hjelp dersom den havner i en ulykke. Ved nød varsler en nødetatene (110 BRANN | 112 POLITI | 113 HELSE) som normalt.
Men samtidig kan plattformene kanskje ha en funksjon for informasjonsflyt og koordinering i mindre skarpe situasjoner og? Hva tenker dere?
Bruk av appene Zello og Signal
-
Snublefot62
- Forumadministrator
Bruk av appene Zello og Signal
Med vennlig hilsen
Snublefot62
Snublefot62