Fjøsnissen skrev: ↑20. Oktober 2024 kl. 17.08
Slik facebook utvikler seg, med blokkeringen av HL-senterets side og andre tvilsomme greier de holder på med, er tiden for å ha et eget forum utenfor storselskapers kontroll mycket viktig.
Les for eksempel fra forskning.no opplever på sine egne innlegg:
https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... -forskning
Ja jeg er veldig skeptisk til utviklingen vi ser på sosiale medier nå, spesielt Facebook og de store gigantene.
Internett ble startet på og tuftet på dette med uregulert, distribuert kommunikasjon og "fri tilgang". Nå begynner vi å se at kommunikasjonen håndteres av et par store giganter som regulerer tilgangen for folk flest. Og når flere faktisk begynner å tar abonnementsavgift for tilgang eller selvfølgeligheter så frykter jeg at på sikt ekskluderes de svakeste og kommunikasjonen og meninger blir sensurert.
På Facebook for eks blir flere brukere og bedrifter kastet ut og profiler låst med henvisning til brudd på regler, opphavsrett eller falske data. I seg selv høres jo dette flott ut - men når man da prøver å snakke med Facebook for å forklare (og bevise) at man har et legitim krav på navn/merkevare etc så er det ingen å få tak i. Klageskjema er automatisert. Og klageskjema på avvisning av klagen er automatisert.
Senest den siste måneden har jeg klaget på fire annonser som åpenbart bryter norsk markedsføringslov. Klagene blir avvist med at de ikke ser det jeg påpeker. Far min har nettopp fått seg ny profil og sendt venneforespørsel på Facebook. Problemet er at faren min er dement og på ingen måte i stand til å opprette noen profil på Facebook. Klage sendt. Klage avvist. Facebook teamet såg ingen grunn til at profilen skulle være falsk. Navnet til faren min er sjeldent og det kan ikke finnes flere enn han i Norge med den kombinasjonen av fornavn/etternavn. Men Facebook ser ikke problemet. Jeg prøvde å etablere en Instagram profil for en bedrift jeg driver. Etter noen sekunder blir profilen stengt med henvisning til brudd på merkevare. Jeg eier merkevaren. Men jeg får ikke bevist det til Instagram da det ikke er noen måte å kontakte de på. Og dette er felles for alle de store. Man får ikke snakket med mennesker.
Og dette blir en form for sensur. Jeg vet at det finnes norske og utenlandske grupper på Facebook med tema rundt beredskap. Men jeg våger så vidt å være medlem i de, langt i fra å skrive i de. Av "frykt" for å bli stengt ute eller kraftig begrenset i bruken av Facebook.
Det er skummelt.
Og derfor opprettet jeg dette forumet når jeg såg det forrige måtte legges ned.