Jeg har satt opp en XMPP server for litt testing på domenet norskberedskapsforum.no. Dersom andre ønsker å teste så kan en registrere seg konto og teste her
Last ned en XMPP klient. Det finnes mange der ute og en må finne en som fungerer for ditt behov og som du liker å bruke. Jeg bruker Siskin IM på iOS. Ser ut til å fungere veldig greit.
Når du åpner XMPP klienten så velger du å registrere en ny konto. Bruk server/domene norskberedskapsforum.no og velg deg et brukernavn selv. Det er ikke nødvendig med mobilnr eller e-post så det er helt anonymt. Passordet du velger blir kryptert på serveren naturligvis men vil fortsatt anbefale å velge et du ikke bruker andre steder (sunn passordpolicy).
Etter å ha logget på kan du for eks gå inn i det åpne testrommet (test@norskberedskapsforum.no) for å teste.
Grunnen til at jeg vil teste XMPP spesielt er fordi jeg ser etter en løsning som gjør at jeg kan ha en egen server stående hjemme til intern kommunikasjon i familien tilsvarende Facebook Messenger, uten å være avhengig av for eks Facebook eller Google. Samtidig ønsker jeg og å kunne snakke med andre via samme løsning.
Og her har jeg kommet over XMPP (tidligere het det Jabber) og noe som heter Matrix. Matrix og ser lovende ut men XMPP virker mer åpen og "moden", og vil derfor teste ut denne først.
Grunnen til at jeg vil ha en selvhosted løsning er både for å kunne vite at andre ikke nødvendigvis får tilgang til det som skrives, men og at løsningen fungerer selv uten internett/ekstern infrastruktur. Så beredskap, opsec og personvern, i grunn
Jeg skal se om jeg får laget til en guide etterhvert dersom det er suksess og interesse for hvordan man setter opp sin egen server, men for dere som vil teste selv og lese om det allerede nå så bruker jeg her serveren som heter ejabberd. Det finnes og en som heter openfire samt et par andre. Disse to i det minste er open source og gratis å ta i bruk. Spør gjerne her om en lurer på noe så kan jeg kanskje svare
Evnt andre som har noe erfaring eller tips?