Personlig økonomi
-
Fjøsnissen
- Fersking
Personlig økonomi
Det er anbefalt at alle skal ha tre måneders lønn stående på konto i tilfelle uforutsette utgifter. For min del så på lik linje at jeg vil ha mer enn en ukes mat i hus (gjerne mye mer) vil jeg prøve å ha seks måneder som jeg fritt kan bruke. Men jeg sparer også i fond, og det vil jeg anbefale alle å gjøre. Det eneste jeg angrer er at jeg ikke begynte for lenge lenge siden. Det kan være så lite som noen hundrelapper i måneden for å kjøpe seg inn et fond, det opplyses om forventet avkastning og priser, så det er egentlig bare å sette i gang hvis en har penger til overs.
Men det er det jo ikke alle som har, men flertallet av befolkningen kan spare mer enn de gjør i dag, det er jeg sikker på. I første omgang vil jeg tipse om en del sparetips, samlet i en lenke fra sortere.no, som har gått grundig til verks med flere lenker til andre.
https://sortere.no/sparetips
Dernest vil jeg anbefale å faktisk ha penger i bank, jeg har sett folk som angivelig solgte seg ut av fond og hus i påvente av en krise i det kommende året. Siden jeg har sett tilfeller av dette helt siden 2008, og sikkert før det også uten at jeg var på nett og fikk det med meg, så hadde de kunne vært mye bedre forberedt om de hadde beholdt noe i fond...
Jeg lenker til norsk prepp sin økonomi-podcast, for videre inspirasjon for å ha penger i reserve. https://norskprepp.no/okonomisk-prepp/
Men det er det jo ikke alle som har, men flertallet av befolkningen kan spare mer enn de gjør i dag, det er jeg sikker på. I første omgang vil jeg tipse om en del sparetips, samlet i en lenke fra sortere.no, som har gått grundig til verks med flere lenker til andre.
https://sortere.no/sparetips
Dernest vil jeg anbefale å faktisk ha penger i bank, jeg har sett folk som angivelig solgte seg ut av fond og hus i påvente av en krise i det kommende året. Siden jeg har sett tilfeller av dette helt siden 2008, og sikkert før det også uten at jeg var på nett og fikk det med meg, så hadde de kunne vært mye bedre forberedt om de hadde beholdt noe i fond...
Jeg lenker til norsk prepp sin økonomi-podcast, for videre inspirasjon for å ha penger i reserve. https://norskprepp.no/okonomisk-prepp/
-
Fjesing_i_sanden
- Fersking
Re: Personlig økonomi
I tillegg til det som er nevnt over, vil jeg si følgende.
Det kan være lurt å ha noen kontanter liggende hjemme. Gjerne i smått.
Det kan være lurt å ha noen små gull eller sølvmynter (det er mva. på barrer).
Det er diskutert om det er noe vits å ha krypto. Den eneste kryptoen jeg eventuelt ville vurdert å ha er Stellar XLM.
Hvis du kjøper XLM, bør du bare beholde en liten mengde av den. Resten bruker du til å kjøpe "stablecoins" på Stellar nettverket. USDC er garantert for med amerikanske dollar. Det finnes også EURC, som er garantert for med Euro. I tillegg finnes det coins som er garantert for med gull, platina eller sølv.
Du kan også kjøpe "stablecoins" garantert for med valuta fra Latin- Amerika, Asia og Afrika.
Unngå Bitcoin, Litecoin, XRP, Ethereum, Solana, BNB osv. I tillegg bør du sky Tether og DAI som pesten.
Det kan være lurt å ha noen kontanter liggende hjemme. Gjerne i smått.
Det kan være lurt å ha noen små gull eller sølvmynter (det er mva. på barrer).
Det er diskutert om det er noe vits å ha krypto. Den eneste kryptoen jeg eventuelt ville vurdert å ha er Stellar XLM.
Hvis du kjøper XLM, bør du bare beholde en liten mengde av den. Resten bruker du til å kjøpe "stablecoins" på Stellar nettverket. USDC er garantert for med amerikanske dollar. Det finnes også EURC, som er garantert for med Euro. I tillegg finnes det coins som er garantert for med gull, platina eller sølv.
Du kan også kjøpe "stablecoins" garantert for med valuta fra Latin- Amerika, Asia og Afrika.
Unngå Bitcoin, Litecoin, XRP, Ethereum, Solana, BNB osv. I tillegg bør du sky Tether og DAI som pesten.
Det er spørs litt hva grunnen er til å anbefale krypto? Jeg kan ærlig talt ikke helt se poengen. Hvis det er for å investere og tjene på avkastning hadde jeg anbefalt index fond 10/10 ganger over noe så volatilt som krypto. Hvis det er i tilfelle SHTF så tror jeg at dersom den etablerte økonomien plutselig ikke fungerer og alle de digitale finansene ikke finnes/er tilgjengelig, så tviler jeg noe så voldsomt på at dine krypto er tilgjengelig. Og hvis de er, hvor/hvordan tenkte du da å bruke de?
Krypto kan være en interesant kuriøsitet og tanken bak er også interessant. Jeg har til og med hatt bitte litt krypto som jeg tjente bitte litt på. Men jeg synes ikke det er en veldig god økonomisk anbefaling - med mindre man har rikelig med "fuck you money" kanskje. Det er naturligvis bare min personlige mening og kanskje jeg bare ikke har satt meg nokk inn i det. Og det er godt mulig. Skal ærlig si at selvom jeg forsøkte å sette meg godt inn i alt rundt krypto, følte jeg meg heldig som faktisk hadde profitt. Skal også innrømme at det høres ut som at du vet mye om emnet.
Til slutt vil jeg bare legge til at jeg føler at fallhøyden med krypto er forholdsvis høy.
Krypto kan være en interesant kuriøsitet og tanken bak er også interessant. Jeg har til og med hatt bitte litt krypto som jeg tjente bitte litt på. Men jeg synes ikke det er en veldig god økonomisk anbefaling - med mindre man har rikelig med "fuck you money" kanskje. Det er naturligvis bare min personlige mening og kanskje jeg bare ikke har satt meg nokk inn i det. Og det er godt mulig. Skal ærlig si at selvom jeg forsøkte å sette meg godt inn i alt rundt krypto, følte jeg meg heldig som faktisk hadde profitt. Skal også innrømme at det høres ut som at du vet mye om emnet.
Til slutt vil jeg bare legge til at jeg føler at fallhøyden med krypto er forholdsvis høy.
aka Dansken
-
Fjøsnissen
- Fersking
Støtter definitivt det å ha kontanter i hus, og også bruke dem ved jevnlige mellomrom. Spesielt i butikkene en ser for seg å handle i en krise. Og vil også støtte opp om det å ha i mindre valører, jeg har fra 200 og nedover. Hvor mye kontanter en skal ha blir jo opp til en selv, personlig har jeg et par ukers vanlig forbruk av mat/drivstoff og slike nødvendigheter.
Krypto derimot, forstår jeg meg ikke på i det hele tatt. Så det har jeg gått rett forbi, selv om en venn av meg har klart å tjene penger på det ved å kjøpe og selge... men han heller har ikke helt peiling på hva det er for noe, så det er ikke stor hjelp for meg der. Ikke at jeg forstår meg mye på makroøkonomi og næringsliv ellers, men jeg har nå større tro og innsikt der enn krypto. Så der støtter jeg opp om fonds alternativet.
Ellers er det også lurt å ha flere betalingskort, og jeg har også et kredittkort som gir meg en måned ekstra buffer før jeg blir helt blakk. Det er mange fordeler med et kredittkort, men en må være disiplinert nok til å ikke bruke penger som en ikke kan betale tilbake.
Krypto derimot, forstår jeg meg ikke på i det hele tatt. Så det har jeg gått rett forbi, selv om en venn av meg har klart å tjene penger på det ved å kjøpe og selge... men han heller har ikke helt peiling på hva det er for noe, så det er ikke stor hjelp for meg der. Ikke at jeg forstår meg mye på makroøkonomi og næringsliv ellers, men jeg har nå større tro og innsikt der enn krypto. Så der støtter jeg opp om fonds alternativet.
Ellers er det også lurt å ha flere betalingskort, og jeg har også et kredittkort som gir meg en måned ekstra buffer før jeg blir helt blakk. Det er mange fordeler med et kredittkort, men en må være disiplinert nok til å ikke bruke penger som en ikke kan betale tilbake.
-
Fjesing_i_sanden
- Fersking
Det er jeg enig i. Det er derfor jeg anbefaler å kjøpe XLM, bare for å ha noen alternative håndpenger. Du bruker bare ren krypto til å betale for transaksjonene på nettverket. Så kjøper du "stablecoins", som for eksempel er garantert for med vanlige penger eller for eksempel sølv. Det er en viss krav til seriøsitet til aktørene på XLM nettverket. At de skal gjennomgå revisjon for eksempel som USDC.
Det er flere som har tilgang til internett i verden, enn som har tilgang til ordentlige banker. Stellar XLM baserte tjenester brukes for eksempel av FN baserte hjelpeorganisasjoner noen steder. I Ukraina brukes i noen grad XLM baserte tjenester da banksystemet har brutt sammen i deler av landet.
XLM er det foretrukne nettverket for en rekke amerikanske selskaper, for å flytte "token" eller poletter som representerer verdipapirer eller andre aktiva internt i selskapsstrukturen.
Jeg vil ikke anbefale å investere i "ren krypto". Ser på f.eks. Bitcoin og Ethereum som ren gambling.
Takk for utdyping. Jeg ser naturligvis hensikten med krypto/stablecoins etc for de som ikke har god tilgang til andre pengeistitusjoner. Når jeg skrev at jeg ikke så poengen mente jeg for oss nordmenn.
aka Dansken
Fond kan være vel og bra det. Et alternativ er å opprette sitt eget fond ved å få opprettet en ASK-konto og kjøpe aksjer på denne kontoen. Da slipper du å betale årsavgift til fondsforvalteren. Med litt fornuftig valg av aksjer på ASK-kontoen kan man også oppnå like god forrentning av kapitalen som på profesjonelt forvaltede fond.
-
Fjøsnissen
- Fersking
Jeg har lenge hatt lyst til å handle med enkeltaksjer, men det krever en del arbeid synes jeg for å finne ut hvilke aksjer jeg skal handle med. Jeg har lest side opp og ned med råd, men det ser ut til at for å være en god trader må en legge ned en del jobb og tid på å følge med på firmaene... Og når "alle" vet at det er lurt å kjøpe aksjer hos et firma, er man vel egentlig for sent ute allerede.
Men jeg tar gjerne i mot videre råd eller tips på hvor jeg kan lete.
Men jeg tar gjerne i mot videre råd eller tips på hvor jeg kan lete.
@Fjøsnissen. Ja en bør jo helst sette seg inn i litt forskjellig, enig i det. Tror jeg skal avstå fra å komme med så mye råd om dette her på forumet. Anser meg ikke helt kapabel til det.