Jakt

Alt som omhandler mat og drikke, fra innkjøp, lagring til bruk.
Fjøsnissen
Fersking

Jakt

Innlegg av Fjøsnissen »

Jeg har liten tro på at jakt kan fø hele landet om en kun skal jakte, men for den enkelte kan jakt bety mye mat. Og en bør aldri satse alt på et kort, det blir nok totalsummen av jordbruk, fiske, sanking og jakt som en overlever på.

Jeg har ikke mange jakterfaringer å by på, da jeg stort sett har drevet med åtejakt på kråke, men jeg håper at det blir flere som vil skrive om jakt i sammenheng med beredskap. Jeg har forøvrig aldri turt å spise kråke, men jeg skal jaggu prøve neste gang jeg får tak i en... det er visst god mat, om en finner dem langt nok fra en søppelfylling. Småvilt jakt byr også på mange muligheter og spennende sjanser, ut fra det lille jeg har prøvd.

Ellers byr jakt på flere fordeler, med at folk kommer seg ut og bruker naturen. En blir kjent med området en jakter i, og en lærer seg å være stille i skogen. Samt selvsagt å bruke våpen. Ser en for seg å skulle gå inn i forsvaret er det å jakte en fordel. Mange jegere lærer også hvordan skal slakte, altså ikke bare vomme et dyr men dele det opp i de fine stykkene en kan slenge i en stekepanne. Alle de små gårdslakteriene som finnes rundt om kring kan bli gull verdt om den transport krevende slakterinæringen ikke kan fungere som normalt. Det er heller ingen ulempe at flere og flere også her blir mer nøye på hygiene, det er ikke til å stikke under en stol at det er en fordel med renslighet.

Mer burde vært skrevet, men nå håper jeg ballen i hvert fall er i gang. :)
Northman
Fersking

Re: Jakt

Innlegg av Northman »

Jeg har aldri spist kråke, men de som har gjort det forteller at ungkråke ikke er så verst. Derimot har jeg spist noen måker. Ungfugl som enda er spraglete var faktisk ganske bra. Mye bedre enn skarv. Nå er det ikke lov med jakt på noen av måkeartene i Norge lenger, så under normale forhold er det ikke lov å skyte slike. Men altså i nøden...
Er man sulten og desperat nok kan det meste spises. Det nærmeste og enkleste er trosten i hagene våre, men mye annet kan også bli mat. I nøden.
Fjøsnissen
Fersking

Innlegg av Fjøsnissen »

Måke er en mulighet i nøden, og så er det jo heldigvis lov å jobbe for og håpe på at det blir en jaktbar bestand av dem igjen. Svane er jo også god mat som vi ikke jakter på i Norge ene og alene basert på føleri, men det er nå som det er. Men å jobbe for at i hvertfall de jaktbare artene vi har i dag ikke blir fredet eller jakt forbudt, det bør vi gjøre i samarbeid med NJFF.

Det var forresten Vilt Hekta på Naturkanal1 som på fin måte viste frem kråkejakt og påfølgende måltid. Dem veksler mellom fiske og jakt annenhver episode, og åpnet øynene mine for en del jakt og fiske jeg ikke har tenkt på før. Anbefales.
Northman
Fersking

Innlegg av Northman »

Det er definitivt en jaktbar bestand på måker. Både krykkje og hettemåke, samt noen andre måkearter , har hatt bekymringsfull tilbakegang. Mens svartbak , den mest tallrike måkearten, fortsatt er tallrik. Argumentet for å frede alle måkearter var at man forventet ikke at jegere kunne se forskjell, og dermed kunne komme til å skyte truede arter hvis det fortsatt var lov å jakte hvite sjøfugler. Med den logikken skulle alle andearter vært fredet siden gravanden er rødlistet. Svartbak er lett å identifisere og ikke til å ta feil av. Noe helt annet er at det har vært null interesse for å jakte måker i Norge de siste 50 årene, så jakt er ikke det som har truet bestanden. I yngre dager skjøt jeg en del trost i bærbuskene med 22 riflen, og det var god mat.
Fjøsnissen
Fersking

Innlegg av Fjøsnissen »

Jeg er bekymret for forvaltningen av jakt ja, jeg kan ikke forstå hvorfor rødvingetrosten ikke kan jaktes lenger annet enn at noen føler det skal være slik. Vi ser mye det samme i rypeforvaltningen, at mange tror jakt spiller en langt større rolle enn den gjør, rypa er bare skikkelig flink på å dø.

Noen italienere som jaktet trost hadde en god jakt med over 2000 felte dyr, sørover veit de å sette pris på god matfugl... men motstandere av jakt vil ødelegge for vår felles matauk og beredskap. En kan lese mer om hetsen de møtte for å ha hatt en ubetydelig bifangst av fredet trost i artikkelen her:
https://www.naturforvaltning.no/nordisk ... 022-02-14/
Svar i tråden