Jeg leste en bok for ryggsekkturister. Der ble det anbefalt å drikke noe varmt når en var ute i kaldt vær. Dette for å holde varmen.
Syntes dette var veldig interessant. Har tenkt litt på varm drikke og små brennere som er lette å ta med.
Har Evernew kopp og spritbrenner som koppen kan settes rett på. Denne fungerer når det er ganske kaldt. Men du er avhengig av å ha smeltet vann. Hvis du forsøker å smelte snø med slike, blir brenneren så nedkjølt at den slukker. Nå finnes det et lite stativ en kan sette oppå brenneren, men jeg personlig synes det er fiklete.
Har derfor sett nærmere på Trangia. Mini Trangia har jeg allerede, men ser at det er kommet Trangia Micro. Trangia Micro passer samme brenner og brennerstativ som Mini. Har derfor bestilt en sånn Micro kopp. Den er på fem dl.
Trangia hadde før en kopp på tre dl. Den finnes i utgaver som passer på brennerstativet til Trangia Mini. Jeg irriterer meg grønn over å ikke ha kjøpt en sånn mens de ennå var på markedet. I dag er de ettertraktede samlerobjekter for de som samler på Trangia, og ikke akkurat lett å få tak i.
Ellers finnes det nok av kopper og kar som kan settes på brennere. I USA er "Sierra Cup" en gammel klassiker. Ebay har masse greier i titan osv.
Ellers er jo termos en gammel klassiker.
Varm drikke
-
Fjøsnissen
- Fersking
Re: Varm drikke
Det at kroppen slipper å varme opp drikken selv er en stor fordel, og ikke minst blir ting mer trivelig.
Koker en vann så tar en livet av bakterier også, så det er mange fordeler. Jeg mener å ha lest et sted at britenes tedrikking bidro til bedre folkehelse nettopp av den grunnen.
Selv har jeg en kaffelars til turbruk, men også en større en til bål på 2 liter. Jeg har også noen av de gamle matboksene som forsvaret brukte under den kalde krigen, i stål eller alu, jeg husker ikke helt... men dem er tredelt med håndtak som en kan henge over bål og egen kopp som også fint kan settes på bålet. Selges sikkert på forsvarsbrukt, har i hvertfall sett dem på Norsk Uniform sin butikk ganske nylig.
Også passer jeg på å ha ekstra kakao, te og kaffe i tillegg til å dyrke noen fine te-urter i hagen, for variasjon og smak.
Koker en vann så tar en livet av bakterier også, så det er mange fordeler. Jeg mener å ha lest et sted at britenes tedrikking bidro til bedre folkehelse nettopp av den grunnen.
Selv har jeg en kaffelars til turbruk, men også en større en til bål på 2 liter. Jeg har også noen av de gamle matboksene som forsvaret brukte under den kalde krigen, i stål eller alu, jeg husker ikke helt... men dem er tredelt med håndtak som en kan henge over bål og egen kopp som også fint kan settes på bålet. Selges sikkert på forsvarsbrukt, har i hvertfall sett dem på Norsk Uniform sin butikk ganske nylig.
Også passer jeg på å ha ekstra kakao, te og kaffe i tillegg til å dyrke noen fine te-urter i hagen, for variasjon og smak.