Sovepose

Generelle tema om egenberedskap.
Fjøsnissen
Fersking

Sovepose

Innlegg av Fjøsnissen »

En sovepose er ikke bare fin å ha på tur, men hvis en ikke får varme i huset er det jaggu kjekt å ha også. Så hva slag soveposer anbefaler folk, og til hva?
Selv er jeg ganske fornøyd med den gamle M85 posen som forsvaret brukte, det var riktignok mest prisen som lokket der. Link til posen her, hvis noen vil se mer om den. https://olav-teigen.no/produkt/sovepose ... ts-ubrukt/
Jeg er litt på gjerdet ennå om jeg skal gå for Carinthia sovepose etterhvert, den jeg har er ikke helt ny lenger...
Fjøsnissen
Fersking

Re: Sovepose

Innlegg av Fjøsnissen »

Og så er jerven sin fjellduk genial. Den har tatt over for mye av det jeg bruker sovepose til.
Link til en fra forsvaret som går igjennom bruksområder. https://www.youtube.com/watch?v=uWpIT0bkKKI&t=4s
Fjesing_i_sanden
Fersking

Innlegg av Fjesing_i_sanden »

Har bare sommer sovepose for tiden. Etter å ha gitt bort vintersoveposen. Har også varme tepper.

Prioriterer egentlig å ha varme klær. - Fremfor å ha sovepose.

Det er ikke så kaldt på Sørlandet at sovepose er strengt nødvendig. Men det kan være litt anderledes andre steder i landet.

Like viktig som isolasjon, er underlag mot bakken.
Fjesing_i_sanden
Fersking

Innlegg av Fjesing_i_sanden »

Fjøsnissen skrev: 10. Desember 2024 kl. 19.06 Og så er jerven sin fjellduk genial.
Det som taler for Jerven duken, er at den er en solid vanntett vindsekk, eventuelt med isolasjon.

Det som taler mot Jerven duken er at det finnes nyere isolasjonsmaterialer enn Primaloft.
Dessuten tror jeg, uten å ha gjort vitenskapelige tester, at Jerven duken ikke har like gode egenskaper med tanke på å reflektere varme som gamle amerikanske Space Blanket produkter.

Men, ordentlige Space Blanket produkter er i stor grad tatt av markedet. Så da så.
Svar i tråden